11.07.17

CO ČÍST V LÉTĚ / part ONE / Tajná historie

TAJNÁ HISTORIE - DONNA TARTT

Tahle knížka u nás vyšla už v roce 1996, takže ji v knihkupectví nehledejte. V knihovně či antikvariátu však ano! Narazila jsem na ni poprvé v článku na Manrepeller, kde ji doporučovala jedna z redaktorek. Podařilo se mi ji rezervovat v knihovně a po několika měsících čekání (takhle dlouho jsem čekala snad jen na Pražský erotikon od Patrika Hartla) jsem se do ní pustila.



Román lze fakt těžko popsat bez toho, abych neprozradila něco důležitého ze zápletky. Příběh vypráví o šesti přátelích, kteří navštěvují vysokou školu v Hampdenu v Nové Anglii na začátku 90. let (takže si přestavte hodně drog a alkoholu). Vypravěč Richard přijede z Kalifornie do nové školy na druhé straně země, ve které se přihlásí ke studiu řečtiny, kterou s ním studují sofistikovaný Henry, věčně nespokojený Bunny, fešák Charles, jeho dvojče Kamila a zrzavý Francois. Skupinka se stane nerozlučnou, tráví spolu veškeré volné chvíle a po určité události to vypadá, že se k sobě semkli na vždy. 

Ta událost má však na každého z nich jiný vliv a jejich skupinka se postupně rozkládá, kamarádi mezi sebou již neví komu věřit a postupně se odcizují, až...

Román má přes 500 stránek, což dalo za příčinu domu, že jsem ho četla hrozně dlouho, i přestože mě to opravdu bavilo. Kratší verze by asi neuškodila, v druhé polovině jsou některé scény a dialogy až skoro zbytečné. Na goodreads u téhle knížky najdete buď pětihvězdičkovou recenzi nebo jednohvězdičkovou, snad nic mezi tím. Již od prologu vás kniha chytne a nepustí. Nechejte se lapit do myšlenek mladých lidí, kteří podnikli fakt hroznou věc. Co se jim honí hlavou? Sžírá je pocit viny nebo pokračují dál ve svých běžných životech, jako by se nic nestalo?

Četli jste Tajnou historii nebo jinou knihu od Donny Tartt? Jaký je váš tip na letní čtení?



0 komentářů: